2012. Május a hegyek és vizek hava
A május egy kiváló bringa hónap, ezért menjünk csak a szabadba "D" vitamint felhalmozni. És hogy élvezetes, meg tartalmas is legyen, reggel fel a bringára és csak délután leszállni.
Persze, némi pihenőt és időt is szükséges fordítani a bámészkodásra.
Ebben a szép időszakban, - amikor a természet kezd belendülni és mindenhol van valami látni való - úgy gondoltam, hogy össze-vissza járom a Budai és Pilisi hegyeket.
Volt, ahol a tüdő kiköpés határát súrolva tekertem, de végül a látvány miatt megérte.
Aztán voltak szakaszok, ahol a gyeplőt bedobtam a ménesbe aszt' gyerünk...
És most következzen náhány fotó, melyekhez élmény fűzödik.
Úgy indult, hogy egyik nap eldöntöttem, irány Budaörs-Biatorbágy. Aztán valahogy az M1-est alul átszelve Pátyra jutottam, majd erdőn-berken keresztül felvergődtem a Nagykopaszra.
Volt benne szántóföld, aszfalt, murvás és földes erdei ösvény, de végül megérkeztem.
A fotó, csak pikológyerek az igazi látványhoz képest. Itt döntöttem el, hogy balról jobbra, ameddig csak lehet bejárom ezt a közeli és távoli csodát.
Na, nem az összeset, csak ameddig az erő és az akarat, meg a kedv engedi.
A kilátó a Nagykopaszon, egy beton alapból és fa felépítményből álló torony, ahová érdemes felmenni.
A toronyban Ropi az 5 hónapos golden retriver, akinek még van egy kis tériszonya.
A kilátó alatt néhány "beépített" asztal és pad a fáradt, éhes vándorok számára, valamint egy kérés a parkerdő kezelőjétől:
Azonban az ember gyarló, vagy feledékeny.
A Nagykopasztól már szinte mindíg lefelé visz az ösvény
ami változatos út és terepviszonyokat jelent.
Hol átláthatóbb,
hol, kevéssé
de, az élővilág azért mindenütt jelen van.
Haza felé aztán előbb-utóbb megjelenik a "civilizáció".
Letarolt villanyoszlop a János kórháznál.
De, térjünk csak vissza a békés természethez!
Egy másik kedvenc hely, a Szentendrei sziget.
Aki Buda felől kerekezik, annak Tahitótfalu felől érdemes érkezni és át a Tildy Zoltán hídon.
Innen balra felfelé a szigeten Kisorosziba, vagy keresztül a Bodor major irányába a Váci rév felé.
A Váci révnél nem érdemes átkelni, mert 480 ft a személy, és 480 ft a bringa. Szemérmetlenül sok.
Megéri eltekerni Horányig a vizművek védő gátján a Nagy-Duna ág mellett vezető asztfaltos úton.
Időnként lovasokkal lehet találkozni,
néha pedig a Dunát is megpillantjuk.
Suránynál éppen a hajó kikötöt készítik. Lesz itt is átkelés?
Horánynál kb. 20 percet kell várni a kompra és bringával együtt 550 ft az átkelés. Baráti ár a Vác felé történő kompolási díjhoz képest.
Elég nagy a nyüzsgés a vizen
és a levegőben is.
A Dunakeszi-i rév
és a brinagút Budapest felé.
Ez nem hó, hanem nyárfa "pihe".
A 2-esen kijelölt bringaút visz Budapest irányába
de, arra azért ügyeltek, hogy ne legyünk túlzottan elkényeztetve .
A bringagyász Dunakeszi végén megszűnik és a legközelebb már csak Budapest határánál a IV. kerületnél találkozhatunk vele.
Na, gyorsan érjük csak el a Megyeri hidat és hamar át a budai oldalra.
Mert van még a Pilisből bőven, hát lássuk merre lehet még bringázni?
Aki a Duna jobb partját Budát választja az induláshoz, érdemes végig tekerni a budai rakparton az Árpád-híd irányába Filatorigát érintésével az Északi összekötő vasúti híd alatt a Római part felé. Igaz kicsit lassúbb, de nincs büdös kipuffogó gáz, és az útvonal is szép. Út közben el lehet csábulni egy lángosra, aztán Budakalásznál a Megyeri híd alatt a Szentendre felé vezető vizparti utat követni. Ez végig az Eurovelo 6 kijelölt szakasza.
Ha előzőleg nem volt nagyobb eső, akkor még a Szentendre előtti csalitoson is gond nélkül keresztül lehet tekerni.
Azonban útközben előfordulhat egyéb "veszély".
Szentendrét a Duna felé megkerüli a bringaút, majd a Dunakorzót elhagyva kissé visszafelé tekerve a Skanzen irányába meg lehet célozni Pliisszentlászlót és azon keresztül Visegrádot.
Hát mit mondjak, országútival sem lehet egyszerű, de trekkel elég húzós.
A Skanzen főlött lehet választani a Pap-rét felé vezető utat is - Szentendre irányából arra még nem jártam, de ami késik, nem múlik - .
Pilisszentászlóig végig felfelé kell nyomni. Rendes tüdőtágító és pulzusszám növelő út.
Onnan aztán lehet a gyeplőt bedobni a mének közé és irány Visegrád.
Az út Visegrád túlsó végén, a Hotel Thermálnál mellett ér ki a 11-es hez. Gyönyörű szakasz.
A visegrádi Fellegvár Eszergom irányából.
Innen már könnyű etap hazafelé, de a visegrádi bringagyász nem kényeztet el.
Szemben a Szentendrei szigeten Kisoroszi.
És máris Dunabogdány következik, ahol érdemes megállni egy remek pisztrángevésre.
A hely: a Siesta Café a Pilisi Pisztángsütő.
Könnyű megtalálni, mert a bringaút, amely Dunabogdány Duna partján vezet, itt torkollik a 11-es útba. Nem ragozom tovább, remek hely, kiváló személyzettel és pisztrángügyileg olyan kulinális élvezetet nyújt, ami párját ritkítja.
És hogy miért Siesta Café? A pisztráng után minimum 30 perc szieszta és benne, kávé.
Tovább a bringaúton feltűnik a beach of Dunabogdány, ahol a Dunában meg is lehet mártózni. Itt kijelölt szabadstrand van.
Innen nagyjából már csak röpke 40 km a haza út.
Ez a kör megközelíti a 100 km-t.
Milyen lehetőség van még?
Közép-Budához igen közel van Budaörs és Budakeszi.
E két helység "fogja közre" azt a vonulatot, amely a Sváb-, a Széchenyi- és János-hegy folytatásaként nyúlik el a távolabb húzódó Vértes irányába, ez a rész azonban még a Budai hegység szerves része.
Remek terep annak, aki szereti a meredek kaptatókat és lejtőket, a keskeny erdei ösvényeket.
Hogy a túra vége ne legyen nagyon strapás, ezért Én kitekerek a budaörsi Törökugratóig, onnan fel a szemközti meredek dombra és máris a leg változatosabb terepen találom magam.
Sziklás pihenőhely,
köves ösvények,
szép kilátás a Pilis felé
Azért az útra oda kell figyelni mert váratlan "jelenségek" is felbukkanhatnak.
Május van és a harkály kölykök is ilyenkor tanulnak repülni. Ő még totyogós . Vigyázni kell rájuk.
Egy könnyed átkelés... a "hídon", de inkább mellette
...és szerencsésen megúszva,
némi ragyás szakasz,
volt, ahol tolni,
vagy emelni kellett.
Az út valahol a Makkos-Máriára vezető ösvény közelében vezet, ahonnan nemsokára kiérünk a Konkoly Thege útra a KFKI alá. Innen már aszfalton lehet megközelíteni a Normafát és választani a Jánoshegy, vagy a Széchenyi hegy felé vezető út között.
Szóval élmény számba megy ez is.
Ez kb. 30-35 km-es táv, sok erdővel.
Van még egy érdekes terep.
Nagyszénás és környéke.
Változatos terep és kellemes kihívás.
Hűvösvölgy-Zsíroshegyi út, Solymár-Kerekhegy, majd az erdőn keresztül akár fenn a gerincen, akár kis jobbos kerülővel Nagykovácsit kell megcélozni.
Pazar helyek vannak, változatos terepen.
Nagyszénás, háttérben a Pilis lankái, Dobogókő felé.
Árvalányhaj mezőben.
Perbál felé.
Akadályverseny az erdőben,
A kerítés a vadak miatt van, a lépcsőt a kirándulók kapják, de mellette van forgó kapu is.
Ezen is túljutva.
Szusszanásnyi megállás.
Ha árnyék kell, alatta van -ismét a Nagyszénás közelében-
Hidegkút-Solymár felé a civilizációt érintve
Elhagyatva, vagy kinőtte a tulaj?
Egy "egészséges" híd, néhány tíz méterre Solymártól a Hidegkúti út közelében.
És végül azoknak, akik csak aszfaltozott úton szeretnek tekerni...
Diósd felé
Változatosan dimbes-dombos útvonalat választhat az, aki szereti az aszfaltot.
Mivel "bázisom" Közép-Buda, ezért ez az útvonal számomra a Budaörsi úttal kezdődik, majd a repülőtér érintésével, a törökbálinti Depók irányába halad.
A Depók utáni első körforgalmas kereszteződésnél lehet választani a diósdi irányt, vagy akár tovább Törökbálint felé.
A Diósd felé vezető enyhe emelkedő végén feltűnik a Telenor ház komor épület tömbje.
Az emelkedő végén visszanézve a távolban a Budai hegység vonulata látható a terjeszkedő Budaörs épületeivel.
Tovább tekerve a diósdi gerincen az egyik kertben hajók, ladikok láthatóak.
Nem Noé bárkája, valószínűleg a hegylakó hobbija a hajózás, vagy a gyüjtés .
Tovább már lejtős az út, de a "táj" egyhangú. Az M 0-ással párhuzamosan vezet.
Itt még lehet választani Törökbálintot, Érdet, vagy tovább Budatétényt.
Én az utóbbit választottam. Elég lehangoló az út a sok ház és építkezés miatt.
A lejtő alján némi körforgalommal fűszerezve a tétényi irányt lehet felvenni. Tétényben már van kijejölt bringaút.
Ebben az etapban folyamatosan nélkülözni kell a természet jelenlétét. Nem nekem való, csak ritkán választom...
Nagyjából ennyit a májusi tekerésekről.
Akinek kedve és akarata van, az akár a közeli vonulatokon, akár a Pilis távolabbi belsejében, vagy a szinte sík Duna partján kipróbálhatja önmagát.
Nem kell versenyezni, még saját magunkkal sem, csak annyít menni, amennyi kellemessé teszi a közérzetet.
Aki ezt elolvassa és kedvet kap bringával felfedezni a közelebbi és távolabbi helyeket -na meg önmagát is- egy-egy kirándulás keretében, annak váljék egészségére.