2012. Július
Már majdnem hegylakó...
- A Pilisben még mindíg van mit felfedezni -
Július 2.
- túra a Holdvilág árokban -
Hétfő reggel van.
Tegnap egy kisebb kanyar történt Tahitótfaluba és vissza.
76 km-s táv volt.
Jó kis út, de kikaptam a "dögmeleget" és Szentendrétől visszafelé, már csak tarkóhűtéses üzemben lehetett tekerni.
Vízfogyasztás; legalább 5 liter + a vizes törölköző "betét anyaga".
A vasárnap elég sokat kivett, ezért mára csak kevés tekerést terveztem.
9 óra, irány Lajosforrás, aztán majd meglátjuk mit mutat a térkép.
A múltkorjában a keleti lejtőket céloztam Dobogókő felől és ma nem akarok arra menni. Meleg van, nincs kedvem napon tekerni visszafelé a 11-esen. Lássuk mi lehet a hegy túloldalán, ami árnyékot is ad?
Rövid böngészgetés és a szöveg egyre hívogatóbb: "Karolina-árok", "Holdvilág-árok". Csupa-csupa árnyékot sejttető terep.
Vágjunk bele, keressük meg azt a piros keresztes utat ami oda vezet.
Franci jó erőben van, tehát a terep nem lehet gond és végig lejtőt mutat a karta. Bár azt is írja, hogy esős időben nehezen járható, de hát esőre meg nincs kilátás .
Uccu .
Meg van az út, a piros keresztes.
Guruljunk csak tova.
És lőn a "kezdet".
Lépcsős és nem lépcsőzetes. Itt Franci már mellettem jött állandó fékkel.
És később sem sokat lehetett a nyergében ülni.
Ez még a könnyedebb felső szakasz...
És ahogy egyre lejjebb és lejjebb..., egy nagyon meredek rész következett, esésgátló vaslétrával. Hmmm.
Kis kerülő a hídon át.
Rövid szusszanás során megcsodáltam a falmászók iskoláját.
Éppen oktatás folyt.
Aztán tovább.
Visszanézve, a Meteor létrát hagytam ki.
Ha legközelebb ismét bringával járok erre, hoznom kell hegymászó kötelet is .
Kicsit később némi lépcsőzést követően, ismét az árok mélyén.
Aztán kissé komolyabb lett a "bringaút".
Nem lehet unatkozni,
mert nem egyhangú
terep.
Ezen a kidőlt fán Francival átegyensúlyoztunk a "semmi" felett,
majd nyomulás tovább.
Innen már nincs visszaút
A kanyon mélyén, ahol víz is szokott folyni. Úgy néz ki, hogy időnként elég magas lehet itt a vízállás .
Lazább terepre jutva.
Rövid pihenő és víz készlet feltöltés
a Domini forrásnál.
Egy, meg még egy a legalább tucatnyi vizi átkelőből.
Tovább, jó kis terepen haladva...
és több hasonló átkelőt magam mögött hagyva
a Holdvilág árok végére értem.
Hogy mire kell(ene) figyelni, azt ez a lenti információs tábla "elmondja".
Nem ártana fenn is egy hasonlót elhelyezni.
Néhány méter gurulás után Kiskovácsit elhagyva, Pomázon át Budakalász felé nyomultam.
A mai megtett táv; 65 km volt.
A túra tanulsága:
A Holdvilág-árok bringával száraz időban járható, de a terep olyan, hogy gurulni csak keveset lehet, az emelés és a tolás a domináns.
Ezzel együtt nagyon szép hely és érdemes volt rá a napot "beáldozni".
Azt hiszem, a környékbeli zöld és a sárga jelzésű utak bringázás szempontjából talán barátságosabbak.
Bringázni még mindíg jó !
július 4.
Ezen az egyszerű hétköznapon többek között:
- 907.-ben Árpád apánk a pozsonyi csatában megverte a Keleti Frank Királyság hadait és ezzel befejeződik a Honfoglalás.
- 965.-ben meghal V. Bendek pápa.
- 1776.-ban B.Franklin aláírásával kiadják a Függetlenségi Nyilatkozatot, megszületik az Amerikai Egyesült Államok.
- 1807.-ben megszületik Giuseppe Garibaldi.
- 1927.-ben megszületik Gina Lollobrigida.
- 2012.-ben úgy döntöttem, hogy szokás szerint bringára ülök és a Lajos-forrásig nem nagyon fogok megállni .
9 óra elmúlt.
Pakolás a hátizsákba, készletek feltöltése, bringa fel a tárolóból, gyors szemrevételezés, aztán indulás.
Fél 11-kor már a szentendrei HÉV sinpárjain is túljutva nyomom a pedált.
Útközben egy "magányos" vadásszal találkoztam.
A szentendrei Kőhegy csúcsának érintésével, rövid szünenet követően már a sárga jelzésen haladtam a kijelölt célig, ahol a meglehetős melegere való tekintettel, hosszabb sziesztát iktattam be.
A vízkészlet pótlása és a map átböngészése során,
úgy gondoltam, hogy a Bölcső hegyet jobbról kerülve a sárga, majd kék kereszt jelzésén jutok el a Bükkös patakhoz.
A Lajos forrás melletti erdészházat elhagyva, pár 10 méterrel feljebb megdöbbenve "csodáltam" meg, hogy néhány ember(?) mit követ el kirándulás, vagy túrázás címszó alatt.
- az épület állapotából ítélve, nem a mai éjszakán amortizálódott le -
Aztán tovább a kaptatón.
Jobbra tekintve...,
a Pilis semmit sem ad le sajátos vonzerejéből.
Egy idő után letértem a sárga ösvényről és bekevertem a "csak vadaknak" - úgy tűnt, inkább vaddisznóknak - fenntartott területre, ahol
tekerésről már szó sem lehetett.
A térképet megnézve kiderült, hogy a Bölcső-hegy irányából a Solymos, majd a Som-hegyen vágtam át .
Végül egy hosszabb és elég meredek ereszkedést követően, ismét egy "normális" ösvényen gurulva elértem a kék kereszttel jelzett utat.
" Sűrü az erdő, nap sose járja, s nem szól benn a csahalohogáány"
Balra le és tovább a nem túl széles ösvényen.
Kellemes és hosszú lejtőzés után, az egyik átkelés a Bükkös patakon.
Innen a kék "pöttyös" jelzésen a patak folyását követve halad az út hol a jobb, hol a bal parton.
Még néhány átkelés és amikor már nem volt tovább út a patak mellett, ki kellett gurulni az erdészeti aszfaltos útra.
Kisvártatva Dömörkapun áthaladva a szokásos vonalon, Izbég-Szentendre-Budakalász és Békásmegyer érintésével tekerés haza.
Délután 5 óra. Megérkeztem.
Irány zuhanyozni, meleg volt ma is.
A megtett táv: 70 km.
Viz felhasználás: kb. 6 L
Megállapítások: Jó dolog a terepezés. Van benne jócskán élmény, nem egyhangú és az eltunyulás veszélye is kizárt.
Azt hiszem lesz még néhány hasonló túra .
Július 6.
- Urak asztala -
Ma reggel határozott terv körvonalazódott bennem. Jelesül az, hogy a tengerszint felett 593 méter magasan, az Urak asztalán fogom elkölteni az úti ellátmányt.
Már korábban is dédelgettem a gondolatot, de valahogy zsákutcának tűnt a terület és nekem nem nagyon akaródzik azonos úton visszafelé közlekedni. Az Urak asztától Dél-keleti irányban egy szál ösvényt, vagy csapást sem jelez a térkép. A Úrasztal oldal pedig a szintvonalak szerint, roppant meredek. Így ezideig csak napoltam a dolgot.
De, mert a gondolkodás a tett halála, úgy döntöttem, hogy lesz, ami lesz mégis felmegyek oda.
A térkép alapos tanulmányozását befejezvén, lassan összeszedtem magamat és az útra szükséges kellékeket.
Az órára rökönyödve némi rosszallással vettem tudomásul, hogy már 10 óra is elmúlt.
Csapjunk a lovak közé, akarom mondani; Franci fel a tárolóból és indulás.
Cél: A Pilis - Visegrádi hegység - keleti vonulatai.
Ma sem "tudtam" kihagyni a Szenendre feletti Püspök-majori dűlőket és az ott lévő vadszilva fákat, melyek éppen érő termése engem (is) várt.
Így aztán rövid gyümölcsevészet beiktatását követően a
Bükkös patakon történő átkeléssel folytattam utamat Dömörkapu felé.
Hétköznap lévén, az oda vezető közúton gépjármű közlekedés alig volt, minek következtében a maximális tüdőkapacitást kihasználva tekertem fel Pilisszentlászlóig.
Itt úgy határoztam, hogy kissé elhagyva a betont, egy darabig "ösvényezek" az erdőben, majd kisvártatva meg is érkeztem a Pap-rét felé tartó aszfaltos elágazáshoz.
Ahogyan távolodtam a közúttól, egyre megnyugtatóbb csend vett körül és csak Franci gumiabroncsainak surrogása keveredett az erdő hangjaival.
A 3 órát céloztam meg kajaügyileg és a kitűzött időben meg is érkeztem az Urak asztalához.
A térkép szerint, ez valamikor honvédségi terület volt.
Ahogy közelítettem a helyhez, boldogult katona időszakom sejlett fel.
Nem, nem arról van szó, hogy valaha is itt lettem volna, de a szemem elé táruló egyre lehangolóbb látvány mutatta, hogy ez a valamikori katonai objektum mekkora területen terpeszkedett el és miképpen is nézhetett ki.
A lebontott kapu bejárat előtt betonhalmaz tornyosul.
A régi (talán) alakulóteret a növényzet már valamennyire vissza foglalta, de a beton placcon és az ajtó nélküli beton-hangárokon, épületeken még nem nagyon fogott az idő.
Ez valószínűleg, valamikor a parancsnoki épület lehetett.
Körbe járva a területet, mindenütt betonhangárok, épületromok, burkotatok, szegélyek, bunker-maradványok, épületalapok, betoncsatornák és romjaik láthatók !
A természet, ugyan tett már kísérletet az 593 méter magasságban lévő hegytető visszafoglalására, de
ebben senki sincs segítségére. Magányos harc ez.
Nem tudom, hogy a vasbeton molekula feleződési ideje mennyi, de sok száz, vagy inkább ezer évnek is el kell telni ahhoz, hogy minden a régi legyen , hogy a természet rendje helyre álljon!?
Szégyen, hogy a Magyar Honvédség által lepusztított és elhagyott területen, még ott állnak a vasbeton torzók.
Vajh' Magyar Állam bácsi, Te aki rendelkezési joggal bírsz Magyarország területe felett, mikor utasítod már a Magyar Honvédséget, hogy az általa otthagyott pusztulatot végre adja vissza az ERDŐNEK, a TERMÉSZETNEK!?
A hegy a Visegrádi erdészet területéhez tartozik, de van-e, lesz-e "bátorságuk" jelezni a megfelelő helyen ezt a természet ellen elkövetett bűnt?
A környék remek kirándulóhely lehetne, de a sok "betoncsapda" miatt, eléggé balesetveszélyes.
Úgy volt, hogy az Urak asztalán fogok enni, de az ott látottak miatt elment a kedvem és az étvágyam.
Más lehetőség nem lévén, a Pap-rétig azonos úton tekertem vissza.
A menetszél jól esett, a kedvem is jobb lett és a magammal hozott étket már az Izbég felé lejtő út mellett egy fatörzsön fogyasztottam el.
Ez a szakasz végig lejt, de az út melletti jobb és bal oldali csodák miatt, nem túl gyors gurulással haladtam.
A lankás hegyoldalak,
a folyton változó út,
a Sztara voda mély völgyének látványa megérte.
Esőház kb. félúton Izbég és a Pap-rét között.
Jó néhány kanyart követően az erdőből kiérve, öt óra körül már Izbég lejtőjén gurultam, majd a Skanzen mellett elhaladva értem be Szentendrére.
Gyors vízkészlet kiegészítés és irány hazafelé.
Fél 7 múlt. Újra itthon.
Lepakolás, zuhanyozás.
A nap összegzése:
Viszonylagos késői indulást követően, de jó iramban megtett táv:83 km.
Az út nagyobb része aszfalt és kb. 2/3 rész emelkedő.
Terepezés: az időhiány miatt minimális - csak Franci meg ne sértődjön - .
Megint meleg volt. A vízfogyasztás kb. 6,5 liter.
+ Kidühöngtem magam az Urak asztalán tapasztalt állami természetnyomorítás miatt.
Bringázni jó!
július 9.
A Lukács árok
Hétfő van és reggel.
A Nap, szokás szerint 7, 8, vagy 9 ágra is süt. Nincs mit tenni, bringára fel és irány a hegyek!
De, ma hová? A Pilis nem kérdés, mindössze azt kell eldönteni, hogy ott merre ?
Dömörkapuig lenyomva a szokásos kb. 30 km, aztán térkép elő és gyors vizslatás.
Dobogókőig ma nincs kedvem feltekerni, azonban a múltkor elsurrantam a Három forrás völgye mellett, de mert jólesett a betonon gurulni, ezért akkor sok figyelmet nem szenteltem a környezetnek.
De most egy kisebb lankát fedeztem fel a térképen Rám szakadék mellet. A neve Lukács árok.
A Rám szakadékban már jártam, az nem bringázásra való hely, de a Lukács árok, az jónak tűnt és a térkép szerint Dőnös felé vezet a vége.
Fogjunk csak bele a dolgba .
Konszolidált emelkedőt követően menetrend szerint "érkezik" jobbról a pilisszentlászlói elágazás, feljebb a Sikáros, majd a Király kúti nyereg.
Nem sokkal később a Dobogókő alatti, Pilismarót felé vezető úton gurulok tovább.
Rövid pihenő és viz-készlet feltöltés a Miklós forrásnál.
Nem sokkal később jobbról a Rám-szikla.
És néhány perccel később enyhe lejtőzést követően jön a válsztás lehetősége...
A Rám szakadék, vagy a Lukács árok?
(érdekes, a térkép szerint a Róka kapunál is van egy Lukács árok, de az közel sem olyan mint az igazi)
A választás egyértelmű, irány a Lukács árok.
Irány a lejtő
Eleinte néhány méteren szinte párhuzamos a Rám szakadékkal, de aztán eltendál kissé balra.
Hol köves és meredek,
hol még meredekebb, de azért, lehet tekerni, de a kéz állandóan a féken dolgozik.
Néha vizi átkelések tarkítják a terepet...
amit vaddisznó dagonyák tesznek színesebbé.
Végül egy konszolidált lejtővel a Dömösre vezető beton útra érek.
Kissé lejjebb a Malom patak melletti pihenő tárul a szem elé.
Kis pihenő, kaja szünet, aztán lendülés tovább Dömösre és a 11-es úton végig a duna mellett irány haza.
Szentendrén némi akadályt okozott, hogy a "sógporok" kamionjai a bringaúton parkoltak.
Megint jó nap volt ez a bringázásra.
85 km-es út volt, megint gyönyörű terepen.
Szó se róla, a Pilist nem lehet megunni.