Meglátó - a budai bringás-

Bringa-túrák a Pilisben és a Visegrádi-hegységben. - De, miért a hegyek ? :) A blog fotótárhelye betelt és ha kíváncsi vagy a folytatásra, keresd a: www.meglatoii.hupont.hu - n a: Meglátó 2 a budai bringás- t

Bringaút, vagy közút?

Több éve már, hogy kerékpárral is koptatom az utakat. Többé-kevésbé figyelemmel követem azokat a portálokat, amelyeken bringázással kapcsolatos témák kerülnek a híradások, vagy különböző fórumok tárgyává.

Az egyik ilyen örök témát adó kérdés, hogy a bringás mikor, hogyan, miért használja, vagy éppenséggel ne használja a közutat, a járdát, a kerékpárutat?

A kezdet kezdetén, mint oly sokan mások, én is a járdázást választottam, holott a KRESZ eléggé egyértelműen határozza meg az idevonatkozó szabályokat.

Ennek az "eredendő bűnnek" több oka is volt.

Az egyik a rutintalanság, mivel addig én magam is kizárólag gépkocsival közlekedtem és elszörnyülködtem a gépkocsisorok között cikázó bringások, néha életveszélyes "artista mutatványain". Az csak másodlagoasn tudatosult bennem, hogy a bringások nagy többsége, azért betartja a szabályokat.

Ehhez jött hozzá, hogy néhány gépkocsivezető okkal, ok nélkül mint utcai bíró -street judge- viselkedett az éppen aktuális bringással. Rádudált, kioktatta, időnként leszorította és folytathatnám a példák sorolását - nem gondolván arra, hogy a KRESZ a baleseti helyzetek mielőbbi megszüntetését preferálja, illetve elfeledkezve arról, hogy a kerékpáros ha szabálytalankodik is, ő a sérülékenyebb a közlekedők között.

A másik ok, hogy jónéhány éve még jóval kevesebb bringás tekert a városokan az utakon és ezzel arányosan kisebb volt, vagy egyáltalán nem volt elfogadottságuk.

Az elfogadottságért elég sokat tettek a különböző érdekközösségek tömegeket megmozgató bringás programjai, így többek között a Critcalmass is.

Korábban jóval kevesebb volt a közutakból leválasztott kerékpárút, nem beszélve arról, hogy folymatosságuk is elég sok kivánnivalót hagyott maga után. Erre még rájátszott, hogy számos esetben parkoltak rá gépjárművekkel ezzel is rákényszeritve a bringást, hogy azt elhgyva a gépkocsik közé, elé  "merészkedjen".

Természetesen, most többekben is felmerülhet a kérdés, hogy megfelelő irányjelzést észlelve a gépkocsivezető -talán- beengedi maga elé a bringást. Itt némi ellentmondás mutatkozik a szabályok között jelesül az, hogy a kerékpár kormányát két kézzel kell fogni, azt elengedni nem szabad azonban az irányváltoztatási szándékot a megfelelő kéz kitartásával kell jelezni. Ez utóbbi működik is, azonban nem oly hosszan és látványosan, mint egy gépkocsi iránylező készülékének esetében.

A közúton való közlekedéssel kapcsolatos félsz kezdetben bennem is megvolt. Az idő viszont meghozta a rutint és egyúttal a "bátorságot" is. Ezzel együtt egyre több bringás jelent meg a közutakon, ezáltal is megteremtve és erősítve az elfogadottságot. 

Amikor már hosszabb utakra is "merészkedtem" nem volt kérdés, hogy a közutat használjam, azonban arra kínosan ügyeltem, hogy a sok kísértés ellenére KRESZT mégis betartsam. A piros lámpa, a gyalogos átkelőhely, a jobbkézszabály és a többi szabály is tabu. Amikor elkezdtem bringázni, hamar kialakult bennem az "autós szemmel bringázz és bringás szemmel autózz" szemlélet.

Itt csak megemlítem, bár nem lényegtelen szempont, hogy a bringázni vágyóknak nem lenne ártalmas az alapvető KRESZ ismeret. Sajnos többször tapasztalom, hogy a felnőtt bringás  azzal hívja maga után csemetéjét, hogy "most nem jön autó".

Véleményem szerint nem azért kell a szabályokat betartnai, mert ha megszegik akkor jön a büntetés, hanem a szabály kedvéért.

A kerékpárt elsősorban kirándulásra, hosszabb-rövidebb túrákra használom.

Korábban én is inkább a közutakat használtam, azonban a közlekedésben résztvevő gépkocsik hiába rendelkeznek katalizátoros, gázüzemű, vagy hibrid motorokkal, a kibocsátott kipuffogógáz, égéstermék így is, úgy is büdös és egészségtelen. Ezért a lehető legkevesebb ideig veszem igénybe a közutakat. 

Természetes, hogy a munkába járó bringások a gyorsaság miatt inkább a közutat választják. Látom is hogy néhányan a szájuk, orruk előtt maszkokkal közlekednek, így minden tiszteletem az övék, megértem őket.

Számomra az egyik legfontosabb szempont az egészség, ezért ha lehetőség van rá mindíg a bringautakat veszem igénybe. Tapasztalatom szerint, az általam használt utak, ez főként a budai oldal Szentendre irányába oda és vissza, erre nagyon is alkalmas.

Nem ragozom tovább a bringautak előnyeit és aki a kirándulásam leírását olvassa, gondolom egyetért velem.

Jó közlekedést és egészséges utakat mindenkinek.

 



Weblap látogatottság számláló:

Mai: 18
Tegnapi: 29
Heti: 56
Havi: 234
Össz.: 141 518

Látogatottság növelés
Oldal: Bringaút, vagy közút?
Meglátó - a budai bringás- - © 2008 - 2024 - meglato.hupont.hu

A HuPont.hu weblap készítés gyerekjáték! Itt weblapok előképzettség nélkül is készíthetőek: Weblap készítés

ÁSZF | Adatvédelmi Nyilatkozat

X

A honlap készítés ára 78 500 helyett MOST 0 (nulla) Ft! Tovább »