Bringaút, vagy közút?
Több éve már, hogy kerékpárral is koptatom az utakat. Többé-kevésbé figyelemmel követem azokat a portálokat, amelyeken bringázással kapcsolatos témák kerülnek a híradások, vagy különböző fórumok tárgyává.
Az egyik ilyen örök témát adó kérdés, hogy a bringás mikor, hogyan, miért használja, vagy éppenséggel ne használja a közutat, a járdát, a kerékpárutat?
A kezdet kezdetén, mint oly sokan mások, én is a járdázást választottam, holott a KRESZ eléggé egyértelműen határozza meg az idevonatkozó szabályokat.
Ennek az "eredendő bűnnek" több oka is volt.
Az egyik a rutintalanság, mivel addig én magam is kizárólag gépkocsival közlekedtem és elszörnyülködtem a gépkocsisorok között cikázó bringások, néha életveszélyes "artista mutatványain". Az csak másodlagoasn tudatosult bennem, hogy a bringások nagy többsége, azért betartja a szabályokat.
Ehhez jött hozzá, hogy néhány gépkocsivezető okkal, ok nélkül mint utcai bíró -street judge- viselkedett az éppen aktuális bringással. Rádudált, kioktatta, időnként leszorította és folytathatnám a példák sorolását - nem gondolván arra, hogy a KRESZ a baleseti helyzetek mielőbbi megszüntetését preferálja, illetve elfeledkezve arról, hogy a kerékpáros ha szabálytalankodik is, ő a sérülékenyebb a közlekedők között.
A másik ok, hogy jónéhány éve még jóval kevesebb bringás tekert a városokan az utakon és ezzel arányosan kisebb volt, vagy egyáltalán nem volt elfogadottságuk.
Az elfogadottságért elég sokat tettek a különböző érdekközösségek tömegeket megmozgató bringás programjai, így többek között a Critcalmass is.
Korábban jóval kevesebb volt a közutakból leválasztott kerékpárút, nem beszélve arról, hogy folymatosságuk is elég sok kivánnivalót hagyott maga után. Erre még rájátszott, hogy számos esetben parkoltak rá gépjárművekkel ezzel is rákényszeritve a bringást, hogy azt elhgyva a gépkocsik közé, elé "merészkedjen".
Természetesen, most többekben is felmerülhet a kérdés, hogy megfelelő irányjelzést észlelve a gépkocsivezető -talán- beengedi maga elé a bringást. Itt némi ellentmondás mutatkozik a szabályok között jelesül az, hogy a kerékpár kormányát két kézzel kell fogni, azt elengedni nem szabad azonban az irányváltoztatási szándékot a megfelelő kéz kitartásával kell jelezni. Ez utóbbi működik is, azonban nem oly hosszan és látványosan, mint egy gépkocsi iránylező készülékének esetében.
A közúton való közlekedéssel kapcsolatos félsz kezdetben bennem is megvolt. Az idő viszont meghozta a rutint és egyúttal a "bátorságot" is. Ezzel együtt egyre több bringás jelent meg a közutakon, ezáltal is megteremtve és erősítve az elfogadottságot.
Amikor már hosszabb utakra is "merészkedtem" nem volt kérdés, hogy a közutat használjam, azonban arra kínosan ügyeltem, hogy a sok kísértés ellenére KRESZT mégis betartsam. A piros lámpa, a gyalogos átkelőhely, a jobbkézszabály és a többi szabály is tabu. Amikor elkezdtem bringázni, hamar kialakult bennem az "autós szemmel bringázz és bringás szemmel autózz" szemlélet.
Itt csak megemlítem, bár nem lényegtelen szempont, hogy a bringázni vágyóknak nem lenne ártalmas az alapvető KRESZ ismeret. Sajnos többször tapasztalom, hogy a felnőtt bringás azzal hívja maga után csemetéjét, hogy "most nem jön autó".
Véleményem szerint nem azért kell a szabályokat betartnai, mert ha megszegik akkor jön a büntetés, hanem a szabály kedvéért.
A kerékpárt elsősorban kirándulásra, hosszabb-rövidebb túrákra használom.
Korábban én is inkább a közutakat használtam, azonban a közlekedésben résztvevő gépkocsik hiába rendelkeznek katalizátoros, gázüzemű, vagy hibrid motorokkal, a kibocsátott kipuffogógáz, égéstermék így is, úgy is büdös és egészségtelen. Ezért a lehető legkevesebb ideig veszem igénybe a közutakat.
Természetes, hogy a munkába járó bringások a gyorsaság miatt inkább a közutat választják. Látom is hogy néhányan a szájuk, orruk előtt maszkokkal közlekednek, így minden tiszteletem az övék, megértem őket.
Számomra az egyik legfontosabb szempont az egészség, ezért ha lehetőség van rá mindíg a bringautakat veszem igénybe. Tapasztalatom szerint, az általam használt utak, ez főként a budai oldal Szentendre irányába oda és vissza, erre nagyon is alkalmas.
Nem ragozom tovább a bringautak előnyeit és aki a kirándulásam leírását olvassa, gondolom egyetért velem.
Jó közlekedést és egészséges utakat mindenkinek.